Minte-mă… dar în secret!

Minţim de obicei, sau ţinem un secret? Când un lucru e secret şi când e miniună? Ultima temă la pragmatică a fost despre acest subiect. Cât de multe lucru poţi afla despre o persoană dacă o întrebi câte ceva despre secrete şi minciuni?
Am primit răspunsuri diferite la întrebările mele.

Prieten 1

everdene_miha: care crezi ca e diferenta intre un secret si o minciuna?
prieten 1: diferenta e ca secretul e tinut de persoane, care au un scop comun, si minciuna e pt a pacali pe cineva, deci scopul oamenilor e diferit
everdene_miha: aha… si scopul scuza mijloacele. Daca spun o minciuna pentrut a pastra un secret?
prieten1: depinde de impact si de oamenii implicati
everdene_miha: de exemplu…ai mintit sau ai fost mintita mai mult?
prieten1: de mintit n-am mintit decat ca sa imi faca altii interesele, in plan scurt, adica rezultate imediate. Altii nu m au putut minti mult, ca io ii prind
everdene_miha: si chestiile astea nu duc tot la minciuni in final? nu se creaza un lant?
prieten 1: nu, ca depinde de ce vreau sa realizez… nu mint la chestii care tin de viata cuiva. nu mint ca sa fac rau, mint ca sa mi fac interesele. Iar interesele mele nu ating viata privata
everdene_miha: minti pentrut tine?


prieten 1: da
everdene_miha: si daca sufera altii? de exemplu… iei locul cuiva intr-o activitate sau iei o nota mai mare..
prieten 1: pai daca merit, si de obicei merit, nu am nici o problema. Daca sufera din invidie, o merita
everdene_miha: aha..totul pentru tine?
everdene_miha: dar secretul…
everdene_miha: spui secretele tale cuiva?

prieten 1: ce tine de mine, nu zic
prieten 1: nu imi impart nevoile, n-am nevoie de consiliere pt ceea ce simt
prieten 1: si nici n-am oameni cu care sa discut
prieten1: daca ar fi oameni mai rasariti, probabil as face confesiuni
everdene_miha: aha..dar iti place sa stii secretele altora?
prieten 1: e bine sa le stiu, pt ca ii pot juca cum am eu interesul. Suna pervers
everdene_miha: da e si adevarat..
prieten 1: Stiu!

Prieten 2

everdene_miha: care crezi ca e diferenta intre un secret si o minciuna?
prieten 2: valeu! secret: adevar care nu trebuie aflat de cineva, deci nu aduci vorba niciodata despre el. minciuna: adevar deformat intr-un scop anume, si pe care-l faci cunoscut
everdene_miha: dar..sa spunem ca trebuie sa protejezi un secret..cum faci?
prieten 2: cat timp e cunoscut doar de tine, nu aduci vorba niciodata despre asta. daca e cunoscut de 2 persoane sa zicem, te asiguri ca nici a doua persoana nu va spune nimic
everdene_miha: aha..si cum te poti asigura d asta? stii ca tu poti sa pastrezi..da nu e greu sa ii ceri si altuia asta?
prieten 2: cat timp e secret, inseamna ca nu e ceva favorabil pentru tine, deci probabil nici pentru a doua persoana.. si atunci n-ar avea nici el/ea interesul sa spuna ceva
everdene_miha: a..chit p chit?
everdene_miha: nu spun daca, tu nu spui?
prieten 2: oarecum.. nu spun si nu spui, ca e mai bine pentru amandoi

Prieten 3

everdene_miha: minti de obicei?
prieten 3: depinde de situatie
prieten 3: in general nu
everdene_miha: cand minti?
prieten 3: cand sunt fortat sa mint….mai ales cand trebuie sa evit un anumit lucru
everdene_miha: si lucrul asta are legatura cu pastratul unui secret?
everdene_miha: minti pt a pastra/proteja un secret/o persoana?

prieten 3: in general folosesc alte metode pentrut a proteja un secret…dar daca trebuie protejat ceva anume mint
everdene_miha: si cum faci pentru a proteja un secret
prieten 3: am metodele mele …pur si simplu IL PASTREZ
everdene_miha: oamenii te mint?
prieten 3: orice om minte…dar cred ca am fost si eu mintit la randul meu
everdene_miha: si ti-a oferit scuze pt faptul ca te-au mintit?
prieten 3: rari sunt oamenii astia…rar gasesti un om cu un caracter asa puternic
everdene_miha: dar..c fac d obicei? e putere din partea unui om sa recunoasca ca te-a minit?
prieten 3: asta depinde de minciuna…dar asa e firea omului sa mearga inainte chiar daca nu merge in directia corecta

Tu ce crezi despre minciuna şi secret? Pentru mai multă inspiraţie, câteva fraze în engleză:
“Now I can freely lie to people. I will just tell them beforehand it is a secret”

“A secret becomes a lie when someone asks me if I have a secret and then I have to lie about it.”

“If your mother is a whore and you tell everyone that she’s a rocket scientist… lie.
If you just never tell anyone what she does… secret!”

3 thoughts on “Minte-mă… dar în secret!

Leave a Reply

