Contra “perversului” Plan Bologna

În Spania (şi în Catalunia) a fost zi de protest contra Planului Bologna. De fapt, a fost protest contra “El Pla Bolonya” pentru că în Catalunia (Nu Catalunya, nici Cataluña) totul se întâmplă fără niciun motiv, fără nicio scuză, fără nicio explicaţie. În LLeida, de vreo 10 zile am văzut afişe lipite în zona universitară. Niciodată nu m-am gândit ce mesaj transmit, până când am văzut, de la fereastra universităţii, marea manifestaţie.

Oprim Bologna! Ne facem ascultaţi!
Oprim Bologna! Ne facem ascultaţi!

În Barcelona au fost manifestaţii similare, numai că nu au participat numai 300 de studenţi, ci 4000. O parte dintre aceştia protestează de trei zile într-una dintre sălile Universităţii din Barcelona.

Am încercat să citesc în ziarele spaniole diferite informaţii despre protestele studenţilor. Mai întâi am urmărit imagini la televizor, am văzut cine cu cine se bătea, pancarte, poliţişti şi studenţi. Manifest împotriva Planului Bolonya! Dar ce au studenţii cu Bologna? Ce nu le convine? Nu am găsit răspunsul în conţinutul articolelor. Am apelat la forumuri şi aşa, încetul cu încetul mi-am făcut o idee despre ce vor de fapt studenţii catalani şi spanioli (nu, catalanii nu sunt spanioli!!!)

“Un master secundar costa 600 de euro, cu Bolonya va costa 2000!” se plânge un student pe forumul de la EL PAIS. Se pare că nu se doreşte transformarea universităţii într-o societate comercială şi că se doreşte dreptul la o educaţie liberă. “Democraţie. Trăim în democraţie şi cu Bolonya ni se ia libertatea”, comenta un alt student. Studenţii de la Informatica Tehnologica (Universitatea Granada) au protestat împotriva scoaterii din programa universitară a unor specializări pentru că “nu vrem să se schimbe nimic, ne este bine aşa”. Spaniolii sunt mândri că Spania este printre puţinele ţări care nu a aderat la Planul Bolonya şi consideră că nu au nevoie de contact prea mare cu străinii, că nu le trebuie “o universitate europeană”. Faptul că li s-ar lua specificul naţional (fii împotriva a tot ce e străin, oricum nu ai nevoie de limbi straine şi filme în original) îi sperie puternic, în special pe catalani.

Profesorii nu par nici ei prea încântaţi că trebuie să îşi modifice cursurile, să reorganizeze materia să se adapteze. Vorbesc numai de ce o să fie la anul şi ne spun că noi suntem ultima generaţie pe sistem vechi. Dintre comentariile de pe siturile ziarelor spaniole, mi-au atras atenţia câteva care spuneau simplu: “Întrebare pentru studenţii care au manifestat: ştiti cumva ce conţine Planul Bolonya, aţi avut curiozitatea să îl citiţi?”

Dar nu este important acest lucru. Într-o zonă cu o acută nevoie de critică, nu mai contează împotriva cui protestezi.

Leave a Reply

