“Cap de gumă” nu înţelege şcoala spaniolă

“Cap de gumă” când vii din nou?

Aşa mă alintă nepoţica blondă de fiecare dată când îmi iau la revedere de la ea şi plec în Lleida. Guma din capul meu şi capul din guma ei (meru cu aromă de piersici) ne face pe amândouă să ne simţim foarte bine. Mai stâlceşte cuvintele în româneşte şi spune uneori lucruri ciudate dar simpatice. E gata mereu pentru alte codiţe şi îi place mult să citească despre natură. Mă întreabă mereu dacă mă poate ajuta la teme şi îmi arată cu mândrie desenele ei. Eu îi explic la matematică şi ea prinde destul de repede. Am aflat aseară că la spanioli se învaţă o altă matematică, puţin mai ciudată. Fetiţa susţine că a luat 10 la un test la care a adunat fracţiile cu numitori diferiţi ca şi cum ar avea acelaşi numitor. M-am uitat în caietul ei şi peste lecţia care îi învăţa cum să găsească numitorul comun, trecuse fără a completa nimic. “Ne-a spus să trecem mai departe!”, se scuză Mona plângând şi încercând să îmi explice că ea aşa a învăţat la şcoală.

Cea mai mare nepoţică a mea locuieşte în apropiere de Madrid şi este în al doilea an de colegiu. Cu uimire, am aflat că la ei prima ora de fizică şi prima ora de chimie se fac, la un loc, abia când elevul ajunge la liceu (echivalentul românesc). Atunci afli pentru prima dată de unitaţi de măsură, mărimi scalare sau vectoriale şi componenţa unui atom.

Atât Mona cât şi Jessica, domnişoara din Madrid, au apetenţe pentru limba franceză. Cea mică, o tratează ca o joacă. Cea mare, a mers deja în Franţa de două ori şi vorbeşte fluent franceza. Totuşi, atât una cât şi cealaltă au învăţat că Je se citeşte JE, aşa cum se aude. Parcă m-a mai apropiat de Catalunia pronunţia asta 😛 . Totuşi, cea mare pronunţa cu accent corect. Cea mică, ştie una şi bună: “Aşa ne-a învăţat!” Am aflat că spaniolii sunt prea comozi ca să se mai complice să pronunţe corect şi că îi învaţă pe copii pronunţia cea mai apropiată de limba lor.

“Cap de gumă” a fost stresat doi ani până a putut să pronunţe GIRL aşa cum trebuie. Totuşi, şi eu la liceu încurcam orizontala cu verticala. Însă domnul Ilcu nu mi-a permis niciodată să arunc o maşină de pe un plan înclinat doar pentru că eu nu ştiam care era G normal şi G tangenţial.

Leave a Reply

