Hola Habana!

Coada noastră cea de toate zilele

Imaginați-vă un aeroport foarte asemănător cu o autogară mai mărișoară (comparabil cam cu Băneasa de la noi de acum câțiva ani). Din când în când, la difuzoare, se aud informații despre zborurile care aterizează și cele care decolează. Aeroportul José Martí  din Cuba e numit așa după eroul cubanez care fusese inspirația lui Fidel Castro. José Martí  trăise în perioada în care Cuba era sub ocupație spaniolă și a fost un luptător al ideilor de independență.

E clar de la început că, în Cuba, un lucru e cert: cozile. Ne așezăm la o coadă pentru verificarea pașapoartelor, ne sunt stampilate pașapoartele și apoi trecem mai departe la zona de security check. Aici mergeau 2 scannere, era o altă coadă și am avut proasta inspirație să o alegem pe cea folosită și pentru echipaj. Cum au fost vreo 2 echipaje, am cam stat vreo 45 de minute până să trecem. Când am luat prima dată contact cu poliția cubaneză, ne-au ieșit in evidență fustele foarte scurte ale femeilor și ciorapii de plasă cu model care erau nelipsiți. Nu am putut face o fotografie în aeroport, însă am surprins un grup de polițiste pe stradă, a doua zi:

20160422_171131.jpg

From Russia, with Love și fără gaz

După controlul bagajelor de mână ne-am îndreptat spre banda de ridicare a bagajelor de cală și nu mică ne-a fost surpriza să descoperim că începuse Era comerțului în Cuba. Peste tot pe bandă erau pachete mari rotunde pe care se putea citi, scris mare cu o cariocă groasă, fie un nume cubanez, fie un numer rusesc.

În jurul benzii, erau mulți cubanezi cu carucioare pentru bagaje pe care, încetul cu încetul, (cam în vreo oră și ceva) le-au umplut cu pachetele înfoliate prin care se zăreau haine și pături. Se pare că Rusia era folosită pentru a cumpăra produse care erau mai apoi vândute în Cuba. Am observat doar tag-urile de bagaje pe care scria uneori 4/5, semn că există o ofertă specială la zbor pentru cubanezii care fac comerț cu bunuri rusești. La mare căutare erau și florile de plastic, cu cât mai colorate și mai mari, cu atât mai bine.

20160421_134932.jpg

20160421_134957.jpg

Trebuie să recunosc: a fost un moment în care m-am gândit că nu ne va ajunge nicun bagaj. Însă, observând în marea de cubanezi și niște turiști rătăciți la fel ca noi, mi-a mai crescut optimismul. După vreo oră și jumătate, a ajuns gentuța mică a Annei și atunci ne-a mai crescut speranța. Gentuța nu conținea brichetele cu gaz cumpărate din țară pentru a le dărui cubanezilor, dar conținea în schimb, o scrisoare de la ruși în care eram înștiințați că le putem recupera de la Moscova.

Ne-am bucurat că nu facem comeț atunci când am observat că cei cu bagajele rotunde mai trebuiau să aștepte la o coadă pentru verificări. Noi am putut ieși din aeroport doar cu o scanare suplimentară a bagajului.

Lada ruginită și Havana gri și afumată

Fiul proprietăresei Elisabeth ne aștepta cu o pancartă pe care scrie numele meu. Trebuie să spun că am făcut o rezervare la o Casa Particular la recomandarea lui Desiree. Când am făcut rezervarea pentru 4 persoane și 2 camere, am întrebat dacă se poate să ne aștepte un taxi la aeroport și cât va costa. Am cerut asta pentru că știam că șoferii de taxi insistă să te ducă la alte case decât cea la care ai tu rezervarea. Elisabeth mi-a scris ca e posibil să ne aștepte un taxi și că prețul va fi de 25 de CUC (cam atât costă o cursă la aeroport în general).

13161597_1320251824655767_538439802_o

Nu știam că taximetristul trimis era chiar fiul lui Elisabeth dar ne-am bucurat cumva când ne-am înghesuit în mașina lui, o Lada ruginită și veche de vreo 30 de ani. Pe drumul spre Havana am putut observa o Cuba foarte încinsă de la soare, foarte poluată de la mașini și foarte gri de la clădirile în paragină. Totodată, era super tare să te plimbi printre mașini de epocă (în Cuba sunt foarte multe mașini vechi, considerate de colecție care încă circulă dacă trec de inspecția periodică având ca principal test frânele și direcția), să saluți lumea de pe stradă, sau să vezi imensele pancarte cu mesaje pro revoluție sau tablouri mari cu Hugo Chávez, numit Prietenul cel mai bun al Cubei (fost președinte al Venezuelei, mort in 2013). Pentru cei care nu știu, Chávez împărtășea aceași doctrină politică cu frații Castro iar Venezuela a furnizat cubanezilor petrol în schimbul medicilor și profesorilor cubanezi care au ajutat Venezuela. Legăturile lui cu frații Fidel nu prea au plăcut americanilor, însă prietenul cel mai bun al Cubei a continuat să se trateze de cancer în Cuba și a fost prieten foarte bun cu Fidel.

13199084_1110835092292070_188942720_o

După vreo jumătate de oră am ajuns în centrul Havanei, în apropiere de Capitoliu. Pe drum, am fost nevoită să încerc să vorbesc limba spaniolă cu șoferul nostru și am aflat cât de veche e mașina lui, ce mai e de făcut prin Havana și cât de bine e acasă la mama lui. M-a uimit că a vorbit la telefon cu cineva și i-a zis ca suntem 4. Eu aveam impresia că Elisabeth înțelese de la început că noi venim 4. Am oprit într-o zonă mai gri, cu clădiri dărăpanate și mulți copii care se jucau în stradă: ajungesem la Casa Elisabeth unde urma să avem cazarea. Întrebat cât costa taxiul, fiul femeii a zis ca e 30 de CUC…

20160422_084520.jpg

 

 

Viața în Havana

După ce am urcat toți valizele pe o scară îngustă (așa sunt majoritatea caselor coloniale cubaneze: au o sala la intrare și dormitoarele sunt sus. Aici diferea doar că sala de la intrare era la vecinul, iar atunci când urcai pe scară dadeai de un hol pe post de living din care se intra in dormitoare) am aflat că Elisabeth nu avea 2 camere pentru noi, ci doar una. Fiindcă aveam  2 valize mai mari noi, Anna și cu Edi eu mers la cealaltă cameră situată la o altă casă în apropiere. Între camere erau diferențe destul de mari, diferențe care au făcut ca sejurul în Havana al Annei să nu fie prea strălucit: camera ei nu avea ferestre (dar avea perdele mov pe ambii pereți), avea un duș care nu prea avea apă caldă, nu exista semnal la telefon  etc. Singurul lucru pozitiv (față de locul în care stăteam noi) era  liniștea. Oricum, a fost cam aiurea faptul că coana Elisabeth nu ne rezervase camere în aceași casă deși ne confirmase acest lucru prin email.

Dacă în camera Annei nu se auzea niciun zgomot, în cameră la noi știai absolut tot ce se întămplă pe stradă. Iar pe strada aceea din Havana, se întâmplau multe lucruri: un nene împingea un carucior și striga că are lapte și ulei, mamele ieșeau în fața blocului și își strigau cât puteau de tare copiii de la joacă, camionul de gunoi făcea un zgomot infernal atunci când ridica tomberoanele din colț în miez de noapte, vânzătorii de fructe își aveau tarabele la colț iar muzica din bicicletele taxi răsuna mai toată ziua.

Am rugat pe nora proprietăresei , Sandra,să ne recomande un loc unde să mâncăm. Ne-a dus într-un loc care semăna cu un paladar, erau câteva mese și în colț era un fel de altar dedicat cuiva. Prețurile erau enorme (cum aveam să descoperim mai târziu) iar Sandra tocmai ne aduse în locul în care am mâncat cel mai scump din toată călătoria noastră. Prețul de persoană pentru mâncare era de 20 CUC. Mâncarea a fost bună: pește, salată și fasole neagră cu orez.

După masă, am vizitat puțin prin jur, până am ajus la Malecon, strada faleză din Habana. Apusul a fost un pic din povești:

20160421_194543.jpg

Pentru mai multe imagini cu strada din timpul zilei, puteți viziona un clip firmat pe Malecon. Am ascultat acest cântec în Cuba pe toate drumurile, radiourile sau la plajă.

 

 

După o zi plină ne-am pus la somn iar, ca Bună dimineața, am avut parte de un strigăt gen Cristi, doar că numele celui strigat era FernanDOOOOOOOOO! Timp de vreo 30 de minute cineva l-a strigat pe Fernandoooo. Am impresia că Fernandooo era obișnuit cu strigătul și dormea liniștit în blocul de vizavi. Noi nu mai dormeam de ceva vreme.

 

One thought on “Hola Habana!

Leave a Reply

