Poartă-l pe bebe cum ai vrea să te poarte cineva pe tine

La ortopedul Ilincăi, pe perete, e un poster mare care explică poziția ergonomică a bebelușului. Și mai e unul în care e tăiat cu un X mare un bebe spânzurat cu picioarele în jos. Astăzi este ultima zi din Săptămâna Europeană a Babywearing-ului (A Purtatului Bebelușului) și m-am gândit să povestesc puțin despre treaba asta în speranța că, măcar mamele care îmi sunt prietene și vor citi despre ce înseamnă sistem ergonomic, vor începe să-și poarte bebelușul sănătos.

Când Ilinca era în burtică am primit de la socrul meu cadou un sistem de purtare. El îl primise la rândul lui cadou de la un colaborator care lucrează la o firmă celebră pentru produse bebelușești.  Sistemul de purtare avea spatele buretat, mergea chipurile pentru un bebe mic și poziția copilului era una spânzurată, incomodă. Îmi place să cred că domnul care i l-a dăruit nu știa nimic despre purtatul bebelușilor. Când am primit sistemul, l-am desfăcut și am început să mă documentez despre cum ar trebui să fie un sistem ergonomic. Pe scurt, mai jos:

  • Bebelușul este purtat întotdeauna cu fața la părinte, niciodată cu spatele. Sunt multe motive pentru asta, las câteva link-uri de citit, mie mi se pare una dintre cele mai traumatizante experiențe la care îl poți supune pe bebe. A nu se confunda cu căratul bebelușului în spate în sistem, care reprezintă altceva. De asemenea, este bine ca și în căruț bebele să stea pe cât posibil cu fața la părinte.  De citit mai jos:
  • Asigurarea poziției M a soldurilor și a C a coloanei bebelușului este obligatorie. De aceea, trebuie evitate sistemele chilot unde picioarele sunt nesusținute, spânzurate în jos, spatele buretat și capul nesusținut. Materialul sistemului trebuie să susțină aproape în totalitate coapsele până la nivelul genunchilor.
  • Capul copilului trebuie să fie susținut de sistem atunci când este mic și sistemul cât mai flexibil, cât mai apropiat de corpul bebelui. De aceea, se recomandă cârpele cât bebele este mic, adica wrap-urile elastice, unde apropierea de bebeluș este absolut fantastică iar bebele doarme foarte bine.
  • Sistemele ergonomice sunt de feluri diferite și nu există un sistem universal care să meargă de la naștere până la grădiniță. Cred că și hainele copilului trebuiesc schimbate, nu? Și papucii, și patuțul sau scaunul de mașină. La fel cu sistemele, e posibil să se potrivească ceva la un anumit timp și mai încolo altceva. Nu voi scrie despre categorii de sisteme, invit la documentare și probă pe mămicile interesate.
  • Sistemul ergonomic trebuie să fie comod pentru părinte, adică să nu ai dureri de spate după câteva ore de purtat. De aceea trebuie să probezi înainte de a cumpăra, ceea ce mi se potrivește mie, nu e musai să ți se potrivească ție. La fel și bebelușul e foarte posibil să aibă preferințe după 6 luni, de aceea probatul unui sistem cu bebele te salvează de surprize mai târziu.

 

Unde și cum?

În Iași există 2-3 moduri de a proba sisteme de purtare și de a primi consultanță în acest domeniu.

  1. Biblioteca ParentIS – Aici se pot proba sisteme de diferite feluri și poți alege ce se potrivește mai bine. Din câte știu consultațiile sunt gratuite însă nu strică o donație pentru munca asociației. Eu am avut la probă de la biblioteca Luna Evo și Manduca și am sfârșit prin a le cumpăra pe ambele (am prins chiar reducere la ambele pe niște site-uri, pun datele mai jos).
  2. Ergonomice.ro – Există 2 magazine fizice în Iași de unde puteți proba și achiziționa sisteme. Sistemele se pot inchiria pe săptămână, fără obligația de cumpărare. De aici mi-am cumpărat primul wrap elastic.
  3. Empatis.org – Este cumva varianta paid a Bibliotecii, dar serviciile sunt de gen premium, adică puteți beneficia de o sesiune lungă cu un consultat in Babywearing, puteți proba sisteme  – nu știu dacă ei și comercializează sisteme sau doar recomandă producători etc. Oricum, fetele sunt maxim de drăguțe iar organizația e de urmărit și pentru workshop-urile Ionelei Luciu și nu numai. Recomand cu drag.

 

Online

După ce am probat sistemele eu am decis să îmi cumpăr online ce am considerat că se potrivește. Așa că am avut un Marsupi Plus, o Luna Evo și o Manduca, ultimele 2 le folosesc alternativ. Mi-ar mai plăcea și alte sisteme dar momentan ne sunt suficiente acestea.

Magazine verificate de mine pentru cumpărat sisteme:

  1. Hiphip.ro (Eu o iau razna când intru aici și datorită colecției de lână, mătase etc pentru bebeluși)
  2. Poarta-ma.ro (Aici găsești sistemul Luna, un sistem nu foarte universal dar foarte frumos și apropiat de bebe, noi ne împăcam foarte bine cu ea)
  3. Bioteca.ro (Eu am prins o Manduca Ediție limitată la reducere și mi-a ajuns a doua zi).

Mai sunt și alte magazine și sisteme românești care merita atenție cum ar fi Isara sau Casa Zamfirei. Vă invit, dragi mămici, să vă documentați înainte de a pune bebele în sistem și să alegeți ceea ce i se potrivește mai bine. Nu uitați de îmbrăcămintea pentru sistem care trebuie să fie din fibră naturală, să nu fie salopete cu picior sau salopete pufoase cand afară sunt 25 de grade! Purtatul e magic, te salvează de dureri de brațe și spate, îți lasă mâini libere și sufletul lângă inima bebelui.

 

Ce am făcut cu sistemul primit cadou? Nu am vrut să nenorocesc niciun copil, așa că am ales să-l dau la Vasi care și-a făcut o minunăție de suport pentru cositoarea electrică. Iar de la brandul respectiv nu am mai achiziționat niciun produs, așa, de protest.

img_3397

Notă: Acest articol nu reprezintă un punct de vedere oficial al organizațiilor menționate. Este doar bazat pe observațiile și informația pe care eu o dețin.

One thought on “Poartă-l pe bebe cum ai vrea să te poarte cineva pe tine

  1. Când văd copii in “chiloți de ăia atârnați” gandul mi se duce la magneți de frigider:) Cred ca orice cărător de piticanii ar trebui sa ridicie o sprânceană când văd sistemele alea

Leave a comment